ÄTA PÅ AYURVEDISKT VIS


Det finns mycket regler och information på nätet och i tidningar och böcker osv som basunerar ut vad man ska äta, vad som är bra och nyttigt och inte. Sådan här information är nästan alltid generell, dvs man ger ut råd om kosthållning som sägs ska gälla alla.

Så tänker vi inte inom Ayurveda. Tvärtom ska varje person bedömas individuellt beträffande vad som är bra att äta för hen. Det är alltså viktigt att vi alla, var och en, tar reda på vilken kost som passar just oss.


För vi är ju alla olika. Det räcker med att se på hur olika kroppsformer och temperament vi har. All mat passar inte alla även om det finns vissa riktlinjer som är bra för de flesta att hålla sig till.


Exempel på kostråd som är bra för de flesta är:

Att äta mycket grönsaker då de innehåller mycket vitaminer och mineraler som våra kroppar behöver. Vilken sorts grönsaker man ska äta är dock individuellt!


Ayurveda poängterar också att det är mycket viktigt HUR man ska äta för optimal hälsa.


Här följer 9 st råd om hur man ska äta på bästa sätt:


1. Varm mat

Maten man äter ska vara varm. Detta för att underlätta matsmältningen. Matsmältningen ses nämligen som en eld som ”kokar klart” maten. Därför är det viktigt att inte äta kall mat, för då ansträngs matsmältningen alltför mycket och elden kan falna.


Benämningen för denna matsmältningseld är agni. Det är viktigt att hålla agni i gång för att maten man äter ska kunna smältas ordentligt och kroppen kunna ta upp all näring. Om agni inte orkar ta hand om all mat kan slaggprodukter stanna kvar i kroppen. Tecken på sådana slaggprodukter, eller ama som det kallas, kan vara trötthet, seghet, illamående, ont i leder, huvudvärk med mera.


2. Tugga maten väl

Tugga maten väl, helst minst 30 gånger, innan du sväljer den. Detta för att maten då blir mer finfördelad och enzymerna i munhålan får mer tid på sig att bryta ner födan och förbereda för magsäcken. Detta hjälper förstås även agni.


3. Ät inte för mycket

För att underlätta för agni att ta hand om maten är det bra att inte äta alltför stora portioner. Lagom mängd mat är den som får plats i dina båda kupade händer. Man brukar säga att det i magen ska finnas plats för 1/3 mat, 1/3 vätska och 1/3 tomrum för att agni ska kunna ta hand om maten, smälta den på bästa sätt och ta upp optimalt med näring.


4. Ät i lugna omgivningar

Sitt ner när du äter och koncentrera dig på och njut av maten, hur gott den smakar och hur nyttig den är för dig. Känn tacksamhet för hur den bygger upp din kropp.

Undvik att göra något annat samtidigt, dvs lägg undan telefonen, stäng av TVn och läs inte. Fokusera sinnena på maten utan andra distraktioner.


Om du äter i sällskap med andra, håll konversationen glad och lättsam. Diskussioner som upprör ska inte tas vid matbordet! Orsaken till detta är att tankar och känslor alltid påverkar kroppen och stress, oro, rädsla och obehag påverkar matsmältningen negativt. De flesta av oss har upplevt att man kan få ont i magen av stress och vid sådana tillfällen minskar agnis kraft betydligt. När man äter behöver man lugn och ro.


Duka fint och lägg upp maten vackert också. Detta är lugnande för dina sinnen.


5. Ät mest mitt på dagen

Ät dagens största mål till lunch! Jag vet att vi är vana vid att äta det största målet till middag. Ofta äter vi en lätt, snabb lunch och sedan en rejäl middag, inte sällan med efterrätt också. Försök att ändra på detta! Återigen handlar det om agni, som är som starkast under pitta-tid, dvs mellan klockan 10 och 14 på dagen, och som då har lättast att smälta maten bäst. Därför bör du äta en kraftigare lunch då. Och vill du äta efterrätt – gör det till lunchen!


Middagsmålet bör vara lättare, dels för att matsmältningen är svagare på kvällen, dels för att vi ofta går och lägger oss rätt snart efter att vi ätit middag.


6. Ät middag tidigt

Ät din middag senast tre timmar innan du går och lägger dig. Då får kroppen en chans att ta hand om matsmältningen innan du somnar. När man sover går nämligen metabolismen ner i viloläge och kroppen tar inte upp näring bra. Risk finns att osmält mat istället bildar ama.


7. Ät färsk, nylagad mat

Enligt ayurveda ska vi undvika matrester, uppvärmd mat, konserver och helst inte äta mat som varit fryst heller. Detta är ett typexempel på ayurvedas känsla för sunt förnuft, tycker jag. Orsaken till denna regel är att näringsämnena i maten minskar ju längre tid som får gå från det att råvarorna är färska och maten sedan tillagats. Framför allt minskar prana, dvs livskraften, i maten ju längre den får stå.


8. Undvik konstgjorda tillsatser

Konstgjorda tillsatser, kemiskt framställda smakämnen, färgämnen, konserveringsmedel och så kallad processad mat gör att maten blir mer svårsmält för kroppen. Sådan här mat försämrar näringsupptaget samt att den inte har mycket prana alls kvar. Försök äta så ren mat som möjligt i stället.


9. Inkludera alla sex smakerna

De sex smakerna är sött, surt, salt, kryddigt, bittert och beskt. Det bästa är om man kan få med lite av alla dessa smaker i en måltid!


Med söt smak anses även många sädesslag som till exempel ris. Även mjölk har söt smak enligt ayurveda. Surt är förstås citron, lime, tomat och liknande. Salt säger sig självt. Kryddigt avser starkare smak, till exempel peppar. Bittert kan vara bladgrönsaker och beskt t ex gröna bönor, granatäpplen.


Bittert och beskt kan också intas som kryddor, t ex spiskummin är bittert och kanel är beskt. Gurkmeja och koriander är kryddor som har både de bittra och beska smakerna.


Helst ska man äta smakerna i den ordning som de är uppräknade ovan och i avtagande mängd. Alltså mest sött, mindre surt, mindre salt, mindre kryddigt, mindre bittert och minst beskt.


Som du ser är optimal matsmältning ett oerhört viktigt koncept inom ayurvedisk medicin och i stort sett alla råd om hur man ska äta går ut på att underlätta för agnin. För ju bättre matsmältning, desto bättre hälsa!


Namaste,

Clearly Marie

15 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla