17 SÄTT ATT BALANSERA PITTA DOSHA I SOMMAR



När det börjar bli varmare ute och sommaren närmar sig, då ökar pitta dosha i atmosfären, naturen och i oss människor. (För förklaring vad en dosha är se clearlymarie.se/ayurveda )


Pitta doshas egenskaper är bland annat hetta, skarphet, lätthet. Dessa egenskaper kan man även se i sommarens årstid.


En person som är mestadels pitta är vanligtvis skärpt, driven, ambitiös, tävlingsinriktad, har hög kroppstemperatur, skarp blick, stark aptit, ljus hy och svettas lätt.


När pitta kommer i obalans ökar hettan i kroppen och psyket. Tecken på en pitta-obalans kan till exempel vara hudutslag, sura uppstötningar, lös mage, röda ögon, urinvägsinfektion, överhettning och att man känner sig arg och irriterad.


Oavsett vilken grundkonstitution man har är det klokt att börja balansera pitta så här alldeles i början på sommaren. Om din grundkonstitution är pitta eller om du redan har en pitta-obalans är det än viktigare att börja balansera pitta nu.



Hur får man pitta i balans då? Jo, här är 17 sätt att balansera pitta:


1. Ät mild, lättsmält mat med fokus på smakerna sött, bittert och kärvt. Exempel på bra mat är mjölk, ris, grönsallad, granatäpple och liknande.


2. Minska ner på fett. Inte för att gå ner i vikt utan för att pitta-magar har svårt att smälta allt för fet mat.


3. Hoppa inte över måltider, utan ät frukost, lunch och middag på bestämda tider. Blir du hungrig däremellan ät ett litet mellanmål, gärna någon söt frukt som mango.


4. Undvik stark, och sur mat, till exempel, chilis, yoghurt, citrusfrukter (lite lime går dock bra) och dra ner väsentligt på saltet.


5. Krydda maten med milda, svalkande kryddor som fänkål, kardemumma, koriander och mynta.


6. Se till att hålla dig sval, så undvik att sitta mitt i solgasset. När det är som varmast på dagen bör man också undvika alltför krävande aktiviteter, såväl fysiska som mentala.


7. Ta det lugnt. Försök gå in i en lugnare rytm nu när det blir varmare ute, för att inte överhetta psyket. Slå av på takten under sommaren.


8. Drick mycket vatten. Undvik iskalla drycker och kolsyra dock.


9. Andningsövningen Sheetali är svalkande för pitta. Sheetali görs så här:

Sitt med rak rygg. Rulla ihop tungan, så det blir som ett rör. Andas fem andetaget genom tungan på det här viset.


10. Träna med måtta under sommaren. Undvik allt som innebär, kamp, tävling, konkurrens och krav. Så här års är simning och lugnare yoga bra träningsformer. Promenader på kvällen när det är svalare är perfekt för att svalka både kropp och sinne.


11. Tillbringa tid i naturen, helst i närheten av vatten. Detta är så välgörande för att ”coola ner” pitta.


12. Undvik svart te, kaffe och rödvin. Dessa drycker är alltför pitta-höjande.


13. Örtte gjort på fänkål eller mynta är gott och svalkande på somrarna och är ett bra sätt för pitta att få i sig kryddor som hjälper matsmältningen.


14. Smörj in huvudet med kokosolja om du känner dig överhettad.


15. Meditera. Gärna utomhus på morgonen för att få en lugn och bra start på dagen.


16. Ta pauser under dagen. Gärna för att gå en lugn promenad i naturen.


17. Se till att skratta och koppla av också. Det är så välbehövligt för pitta-personer och bra motvikt mot allt jobbande, strävande och pushande. När pittan ökar kan man lätt bli överpresterande och hela tillvaron kan helt plötsligt kretsa kring jobb och allvar.


Försök ta en paus från allt det och bara vara, idka mindfulness och gör något som du tycker är roligt och avslappnande. Kanske läsa en bra bok i skuggan en stund eller umgås med personer som du kan vara dig själv med helt och hållet.


Som du ser är de flesta av ovanstående sätt att balansera pitta till för att svalka, mildra och lugna. Detta för att motverka hetta och hets som brukar kunna bli den obalans som pitta kan få på sommaren.


Så ta det nu lugnt och njut av att sommaren äntligen är här!


Namaste,

Clearly Marie


17 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla