AYURVEDISK SELF CARE - ATT TA HAND OM SIG SJÄLV


Enligt Ayurveda bör vi ta hand om oss själva så mycket som möjligt för att förebygga sjukdom och obalanser. Den bästa hälsovården är den förebyggande.


Så, vad kan vi göra för att må så bra som möjligt och minska risk för sjukdom?


Det finns väldigt många råd om self care inom Ayurveda. Här kommer ett urval av dessa:


8 Ayurvediska tips för att tand om dig:


1. Abhyanga = självmassage


Ett bra sätt att stärka kroppen och hålla huden slät är att göra en självmassage med varm sesamolja varje morgon. Om man är mycket pitta är det bättre att använda kokosolja till denna massage.


Fördelen med att massera in olja i sin kropp så här är:


* Blodcirkulationen blir bättre.

* Lymfan aktiveras och på så vis slussas stagnerade slaggprodukter lättare i väg och

ut ur kroppen.

* Abhyangan utlöser en hel del må bra-hormoner.

* Huden mår bra av att bli insmord för att hålla sig elastisk.

* Sesamoljan är lätt antiseptisk, vilket är bra ifall man skulle ha någon liten reva eller litet sår i huden.

* Själva ritualen med självmassage på morgonen är lugnande för nervsystemet och dessutom känns det som ett skydd med ett litet lager olja på huden.


2. Meditation


Att införa en regelbunden meditationsrutin är också att ta väl hand om sig själv, sin kropp och sin psykiska hälsa.


Meditera går att göra när som helst under din vakna tid. Välj en tidpunkt som passar dig och håll dig till den. Vissa tycker att direkt på morgonen är bäst, vissa på kvällen. Själv mediterar jag en stund varje eftermiddag, för det känns bra för mig och passar in i min vardag.


Man behöver inte heller meditera i timmar utan 10 minuter räcker bra per gång.


Att meditera regelbundet gör att vi blir lugnare på sikt. Man får också lättare att ”ta lättare” på livet. Det är väldigt befriande att sig 10 minuter då man bara sitter ”rakt upp och ner” och blundar. Plötsligt får man en liten paus från sin hektiska tillvaro.


Studier visar att meditation kan vara blodtryckssänkande och ha andra hälsobefrämjande effekter på kroppen.


3. Pranayama = andningsövningar


Vi andas ju automatiskt, så vad ska man behöva öva på att andas för? Därför att ibland – speciellt om vi är stressade – andas vi lätt väldigt ytligt och ibland också ojämnt. Det här gör att kroppen inte blir riktigt syresatt och då kan vi bland annat inte tänka klart. Andningen är också nödvändig för att alla organ ska fungera optimalt. Så det är viktigt att andas ordentligt.


En enkel andningsövning är 6-2-8-2-andning. Den kan du göra då och då för att stanna upp en stund, känna efter hur du andas och påminna kroppen om att andas lugnt och djupt. Du gör denna andningsövning genom att andas in och räkna till 6, håll i 2, andas ut och räkna till 8, håll i 2. Gör i 3 andetag.


4. Oil pulling


Oil pulling betyder att skölja munnen med olja.


Man värmer lite mognad sesamolja och svishar runt den i munnen ett par minuter. Spotta sedan ut.


Oil pulling är bra för tandkött, tänder och käkar. Det är avslappnande för spända käkar och, som jag nämnde tidigare, sesamolja är lätt bakterie- och virusdödande. Därför kan man förebygga infektioner i munhålan med hjälp av oil pulling.


5. Sömn


Sömnen är ju som alla vet väldigt viktig för vår hälsa.


Bäst är att somna innan Pitta-tid som börjar kl 22. Mellan klockan 22 – 02 återhämtar sig kroppen som bäst och då bör vi sova för att kroppen ska kunna koncentrera sig ostört på återhämtningen.


Hur länge man behöver sova är individuellt men 6 – 8 timmar behöver vi alla.


Stig upp tidigt, helst innan klockan 6. Det blir lättare att komma upp då innan Kapha-tiden som är kl 6 – 10, har börjat. Sover man in i Kapha-tid blir man genast lite mer seg och kan få svårare att komma upp.


Ska man gå upp så tidigt som klockan 6 behöver man förstås också komma i säng tidigt för att vara utsövd tills dess.


6. Tacksamhet


Att varje kväll tänka på eller skriva ner 5 saker man är tacksam för är väldigt befriande.


Det behöver inte vara olika saker varje kväll och det behöver inte vara stora saker.


Att räkna upp saker att vara tacksam för kan också vända negativa tankar och oro. Det ger oss perspektiv på vår egen tillvaro. Det är även en bra metod för att somna lättare. Man blir på bättre humör och livet känns lite lättare.


7. Rör lite på dig varje dag


Att röra på sig är bra för både kropp och psyke och allra bäst är att vistas ute i naturen när man tränar. Enligt Ayurveda ska man träna tills man börjar svettas och då sluta.


8. Body scan


Känn igenom hela kroppen varje morgon alldeles innan du stiger upp. Hur känns den? Känns något speciellt? Vad? Var i kroppen?


Kroppen signalerar och informerar hela tiden om vad som är på gång och att scanna igenom den är ett utmärkt sätt att lära sig bli mer uppmärksam på vad just din kropp försöker säga dig om hur du mår.


Detta var 8 enkla tips för egenvård. Att ta hand om sig själv på dessa vis är ett första steg till att ge kropp och psyke en chans att må bättre och bli mer motståndskraftiga.


Namaste,


Clearly Marie

7 visningar0 kommentarer